Parlamenttikirjasto

keskiviikko 15. lokakuuta 2008

Kerro meille, miten voimme palvella paremmin?

Eduskunnan kirjaston käyttäjäkyselyn tulokset ovat valmistuneet (ks. tuloksia koskeva tiedote sekä raportti kyselyn tuloksista).

Päällimmäinen tuntuma käyttäjäkyselyn palautteeseen on hyvin myönteinen ja palkitseva. Kyselyyn vastanneiden joukossa tyytyväisten asiakkaiden määrä oli monessa kohden yli 90 %. Verrattuna myös moniin muihin kirjastoihin asiakkaidemme antama arvio palveluistamme vie meidät selkeästi kärkijoukkoon.

Myönteistä kehitystä on tapahtunut erityisesti kirjaston verkkosivujen käytössä. Tietojen löytyvyys on asiakkaiden mielestä kohentunut yli 10 % verrattuna vuoteen 2006. Kirjaston vuonna 2007 toteuttama verkkosivu-uudistus näyttää siis onnistuneen hyvin.

Koulutuksessa, elektronisten aineistojen käytössä ja uutuuspalveluissa kehittämistä

Huonompia uutisia sen sijaan olemme saaneet mm. tiedonhallinnan koulutuksen, elektronisten aineistojen ja uutuuspalvelujen käytöstä. Lähes puolet vastaajista ei osannut ottaa kantaa tiedonhallinnan koulutukseen – johtuneeko siitä, ettei koe tarvitsevansa koulutusta, ei löydä siitä tietoa vai siitä, ettei sopivaa koulutusta ole tarjolla tai sopivaan aikaan? Tästä kuulisimme mielellään palautetta!

Huolestuttavaa on myös, ettei kirjaston hankkima elektroninen aineisto näytä löytävän tietään käyttäjien käsiin. Kirjastossa olisi käytettävissä mm. EBSCO:n artikkelitietokannat, joissa olisi tarjolla laajat kokoelmat tieteellistä artikkeliaineistoa tutkimuksen, opiskelun ja työskentelyn tueksi. Kaikki julkaisumme eivät siis ole tarjolla lehtikokoelman hyllyissä tai varastoissamme, vaan merkittävä osa hankkimistamme tieteellisistä lehdistä löytyy tällä hetkellä tietokannoista. Miten saisimme käyttäjämme löytämään nämä arvokkaat tiedonlähteet?

Uutuuspalvelujen osalta vaikuttaa siltä, että niidenkin käyttäjäkunta voisi olla laajempi. Esimerkiksi kirjaston Selma-tietokannan yhteydessä on laajin uutuuspalvelumme - uutuusluettelo, jonka julkaisuja voi myös selata aiheryhmittäin. Muut uutuuspalvelut, kuten viikon vinkkijulkaisu ja linkit muihin uutuusluetteloihin, on nostettu esiin verkkosivujemme etusivulle. Miten voisimme kehittää uutuuspalvelujamme?

Kirjaston blogi ja RSS-syötteet näyttäisivät olevan kohtalaisen heikosti tunnettuja. Esimerkiksi kirjaston blogi oli tuntematon yli 80 prosentille vastaajista. Jo pitkään käytössä ollut ELKI-linkkitietokanta vaikuttaa myös olevan varjossa – sen käyttäjäkunta jäi noin 30 prosenttiin vastaajista.

Kerro meille toiveistasi!
Kyselyn yhteydessä saimme lisäksi paljon suorasanaista palautetta ja tulemme ottamaan sen huomioon palvelujemme kehittämisessä. Heitämme kuitenkin pallon vielä kerran tämän blogin lukijoille, joita ainakin Google Analytics -palvelun mukaan löytyy jopa maapallon toiselta puolen.

Millaista tiedotusta tai esittelyjä kaipaisit uutuuksista? Haluaisitko ohjausta verkkoaineistojen hakuun laajoista artikkelitietokannoista, jotka ovat käytössämme? Millaista koulutusta tai tukea tarvitsisit tiedonhakuun ja parhaiden tiedonlähteiden jäljittämiseen? Kuinka haluaisit kirjaston verkkopalveluja kehitettävän?

Olemme kiinnostuneita kaikenlaisista havainnoista ja toiveista. Mitään syväanalyysejä ei tarvitse tehdä, ellet nimenomaan tunne siihen vetoa.

Kiittäen palautteesta jo etukäteen!

- Päivikki Karhula, Kimmo Tuominen


Tähän loput tekstistä

Ei kommentteja: