Näitä
kehityssuuntia vasten vaikuttaa erikoiselta, että palvelut, joilla on keskeinen
asema verkkopalvelujen markkinoilla, ovat toistuvasti uudistaneet palvelujaan
ja muuttaneet toimintamallejaan suorastaan omavaltaisesti, vastoin käyttäjien
äänekästä vastustusta ja viestineet heikosti muutoksista ja niiden
vaikutuksista. Käyttäjiltä on tämän kehityksen myötä katoamassa oikeuksia verkossa
ja ennakoitavuutta siitä, millaisia muutoksia palveluissa on odotettavissa
seuraavassa vaiheessa.
Muutosten
ennakoimattomuus harmittaa
Viime
vuosien ikävimmät uutiset on kuultu Facebookilta, mutta myös Googlen
gmail-sähköpostiin ja sisältöjen integraatioon liittyvä uudistus herätti kritiikkiä.
Facebookin uudistuksiin ovat kuuluneet mm. käyttäjän viestihistoriasta
satunnaisesti kohokohtia kokoava timeline-formaatti, Facebook- sähköpostiosoitteen
automaattinen luominen käyttäjille ja sisältöjen priorisoitu esille tuominen käyttäjälle
sekä sisältöpäivitysten ja liitännäisten sovellusten käytön laajempi näkyminen
ns. uutisnauhalla. Monet uudistukset ovat asteittain heikentäneet käyttäjien
yksityisyydensuojaa: tietojenkeruu käyttäjistä on syventynyt ja integroitunut samalla,
kun uudistuksien myötä tiedot saattavat odottamattomilla tavoilla tulla seuraavassa
versiossa julkisiksi tai tulla esille uusissa yhteyksissä.
Uudistuksilla
on ollut vaikutuksia yksittäisiin käyttäjiin, mutta myös yrityksiin ja
organisaatioihin, jotka ovat suunnitelmallisesti järjestäneet viestintäänsä
Facebookiin. Yksittäiset käyttäjät on yllättänyt muutos, jossa omat kommentit
kaverin päivityksiin kautta myös oman kaveripiirin ulkopuolelle.
Organisaatioiden osalta viestintää on hankaloittanut, että tilapäivitykset
eivät välttämättä näy kaikille käyttäjille samaan tapaan, vaan heidän
aktiivisuutensa kyseisen organisaation parissa vaikuttaa myös kyseisen
organisaation viestien näkyvyyteen heille Facebookissa. Näin kohdeviestintä
tavoittaa hyvin vain aktiivisimmat, vaikka organisaation tavoitteena saattaakin
olla juuri niiden tavoittaminen, jotka eivät ole muutoin aktiivisia.
Organisaatioille jatkuvat ja heikosti viestityt muutokset tuovat myös lisäkuluja. Jos pitkälle hiottu kampanja tai sivusto liitännäisine palveluineen sotkeutuu ja joudutaan rakentamaan uudelleen, muutoksilla on myös hinta. Laajojenkin uudistusten ilmoitus esimerkiksi kuukautta aiemmin tuottaa verrattain tiukan aikataulun organisaatioille viestinnän toimintamallien muutoksiin. Erityisesti Facebook on tehnyt itsensä tunnetuksi tekemällä uudistuksista nopeita, jatkuvia ja vaikeasti ymmärrettäviä, mutta kuluneen vuoden aikana yritys on ilmoittanut aikovansa poistaa käyttäjiltään äänioikeuden tulevista muutoksista.
Käyttäjän tila
kapenee
Sosiaalisen
median vahvojen toimijoiden toimintamallit näyttävät usein verkkotilan
valtaamiselta käyttäjiltä – eikä Facebook ole ainoa palvelu, joka toimii näin. Googlen
viime keväänä tekemä palvelu-uudistus, johon kuului erilaisten sisältöjen
yhdistäminen, johon liittyi myös käyttäjien toimien seuranta verkossa, herätti
sekin laajaa keskustelua. Viimeisin keskustelu käyttäjille epäedullisista muutoksista liittyy Facebookin omistamaan Instagram-kuvienjakelupalveluun, joka muutti juuri käyttöehtojaan siten, että niiden tulkittiin mahdollistavan käyttäjien kuvien myymisen.
Pakotteiden
luominen käyttäjille vaihtoehdottomuudella ja valta-asemalla on
huolestuttava signaali verkon sisältöjen ja palvelujen tuotannossa. Erityisen
ongelmallista se on, kun yllätyksiä toimintamallien ja käyttöehtojen muutoksissa
tuottavat käytännössä hallitsevan aseman saaneet toimijat. Vaihtoehtoisten
palvelujen ja toimintamallien puuttuminen heikentää käyttäjien mahdollisuuksia
reiluun neuvotteluasetelmaan palveluntarjoajan kanssa. Tilausta olisikin
innovaatioille ja vaihtoehtoisille sosiaalisen median malleille, joiden
toimintatapoihin kuuluisi toimiva käyttäjien yksityisyyden suoja ja palvelun ennakoitavuus.
Asiakaskeskeisyyden
sloganit kuulostavat paradoksaaliselta silloin, jos niiden tulokset käytännössä
rapauttavat käyttäjien oikeuksia ja tilaa verkossa. Kun kyse on hallitsevista
toimijoista, niiden vaikutukset ovat myös laajoja, rakenteellisia ja
suhteellisen pysyviä; jos käyttäjät menettävät niiden myötä oikeuksia,
palveluntarjoaja harvoin muuttaa käytäntöjään tulevaisuudessa. Vuosien varrella
uudistuksilla on jo asteittain heikennetty käyttäjien yksityisyyden suojaa. Käyttäjien
valppaus ja aktivismi onkin tarpeen, sillä keskittyneiden palvelujen alueilla tilanne
näyttää askel askelta etenevän palvelun tarjoajien eduksi.
Päivikki Karhula
Lähteet
Constine, Josh (2012), Facebook Asks Users If
It Can Abolish Their Right To Vote On Future Site Governance Changes. Tech
Crunch, Wednesday, November 21st, 2012.
Facebook aikoo poistaa käyttäjien äänioikeuden. Digitoday,
22.11.2012 07:00. http://www.digitoday.fi/viihde/2012/11/22/facebook-aikoo-poistaa-kayttajien-aanioikeuden/201242488/66
Hamburger, Ellis (2011), 9 Critical Ways To Protect Your Privacy On The New
Facebook. Business Insider, Sep. 21, 2011, 2:45 PM.
http://www.businessinsider.com/facebook-privacy-2011-9?op=1#ixzz2FbaW1dSa
Keppola,
Erika (2012), Facebookin sähköpostimuutos tuli pyytämättä ja yllätyksenä.
IT-viikko, 26.6.2012 13:02.
http://www.itviikko.fi/uutiset/2012/06/26/facebookin-sahkopostimuutos-tuli-pyytamatta-ja-yllatyksena/201232232/7
http://www.itviikko.fi/uutiset/2012/06/26/facebookin-sahkopostimuutos-tuli-pyytamatta-ja-yllatyksena/201232232/7
Neal, Dave (2011), Epic rails Facebook timeline: More fuel for its FTC complaint. Fri Dec
16 2011, 10:01.
Opsahl, Kurt (2010), Facebook's Eroding
Privacy Policy: A Timeline. EFF-blog. April 28, 2010.
https://www.eff.org/deeplinks/2010/04/facebook-timeline
Siljamäki,
Heikki (2012). Muutos maaliskuussa: Google tietää sinusta vielä nykyistäkin
enemmän. Tekniikka ja talous, 25.1.2012, 9:58.
2 kommenttia:
Hyvä teksti! Mutta miten saada massat oivaltamaan, että tämä kehitys johtaa vähitellen paljon vakavampaan kuin vain tarkasti personoituun kohdemarkkinointiin. Taitavasti tehty hyvä draamaleffa aiheesta voisi toimia herättäjänä muillekin kuin alan tekniikkaan vihkiytyneille ja saada tarpeellista muutospainetta aikaiseksi. Hollywood vesittäisi pointin. Löytyiskö kotimaisia tekijöitä?
Hyvä pointti! Fiktio toimii hyvin asioiden avaajana ja jää mieleen.
Lähetä kommentti