Tampereen yliopiston
journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskuksen tutkimushanke “Uudet
lukemisyhteisöt - uudet lukemistavat” on valmistunut. Tutkimuksen tuloksena
tiedämme enemmän nykypäivän lukijatyypeistä ja lukemisen mediaympäristöstä.
Internet on voimakkaasti vaikuttanut
suomalaiseen lukemisympäristöön ja lukemistottumuksiin. Muutos on tullut esille
kustannusalaa ja lukemista koskevissa tutkimuksissa 2000-luvun alusta lähtien. Tätä
ei voi edes verrata edelliseen suureen mediamuutokseen, televisioiden tuloon
suomalaisiin koteihin. Käänne on ollut selvästi suurempi.
Millaisia lukijoita 16–35-vuotiaat
nuoret aikuiset ovat? Tutkimuksessa löydettiin viisi lukijatyyppiä. Printterit
(sanomalehtisukupolvi) ja
kirja-hifistit arvostavat kirjaa. Tuottajat tuottavat ja julkaisevat
aktiivisesti tekstiä, kuvia, videoita verkkoon. Kommunikaattoreille on tärkeintä verkon henkilöviestintä. Mikserit osallistuvat verkkoyhteisöihin
ja julkaisevat tekstejä.
Internet on tutkimuksen
nuorille aikuisille tärkein media. Sosiaalisen
median kanssa ollaan sinut, ja netinkäytössä korostui yhteisöviestintä ja
viihde. Kolme suosituinta välinettä ovat
Facebook, YouTube ja Wikit. Luetut ja kirjoitetut tekstit ovat lyhyitä:
keskustelua, kommentointia ja kirjeenvaihtoa.
Digitaalinen media oli myös
tärkein tiedonhaun väline. E-kirjat eivät ainakaan vielä olleet vapaa-ajan lukemistoa.
Kaunokirjallisuutta arvostettiin, kaksi kolmesta luki painetuista kirjoista
mieluummin fiktiota kuin faktaa. Puolet nuorista aikuisista tilasi kotiinsa
sanomalehden. Lähes 80 % kertoi lainaavansa kirjoja yleisestä kirjastosta.
Tosin tutkimusjoukon nuorempi osa oli diginatiiveina selvemmin siirtynyt verkkotuotteisiin.
Tutkimushankkeen vetäjä
Mikko Lehtonen on todennut, että lukeminen ja tutkimustulosten tulkinnat
herättävät kummasti tunteita. ”Kansalainen ei voi olla, ellei osaa lukea.” Tutkijoiden
mielestä lukeminen ei ole kriisissä, itse asiassa meidän pitää olla entistä
enemmän tekemisissä erilaisten tekstien kanssa, jotka koostuvat kuvista,
videoista, äänestä, teksteistä – sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
On kannettu huolta siitä,
että verkkoajan pikalukemista suosiva lukutapa haastaa analyyttisemmän,
kokonaisuuksia hallitsevan ja arvioivan lukutavan. Suomalaiset nuoret
pärjäävät kuitenkin vielä kansainvälisissä vertailuissa (esim. PISA), vaikka
nuorten lukutaidoissa on 2000-luvulla tapahtunut heikentymistä.
Tutkijat toteavat: Kukapa
ei kirjaa ja kirjojen lukemista arvostaisi? Toinen asia sitten on, kuinka tuo
arvostus toteutuu käytännön lukemisessa. Verkkoyhteisön välineet, vaikkapa Facebook
voi toimia ns. sisäänheittotuotteena lukemiseen. ”Face, Book!”
Kaisa Paavilainen
Lue tutkimuksesta enemmän:
Herkman, Juha. ; Vainikka, Eliisa. Lukemisen tavat : lukeminen sosiaalisen median aikakaudella / Juha Herkman & Eliisa Vainikka. Tampere : Tampere University Press, 2012.
ISBN 978-951-44-8925-9
Herkman, Juha. ; Vainikka, Eliisa
Uudet lukemisyhteisöt, uudet lukutavat
/ Juha Herkman & Eliisa Vainikka. [Tampere] : Tampereen yliopisto, 2012.ISBN 978-951-44-8961-7
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti