Loppukesästä luettelin ystävilleni tulevan syksyn
koulutuksiani hieman kauhunsekaisin tuntein. Kuinka selviäisin, kuinka
jaksaisin toteuttaa neljä koulutusta kansalaisvaikuttamisesta ja kolmesta
kirjaston esittelystä. Kansalaisvaikuttamisen koulutuksissa näkökulma asiaan
oli aina hieman edellisestä poikkeava ja koulutusten kestokin vaihteli.
Jokaiseen neljään koulutukseen oli siis suunniteltava koulutus erikseen.
Samalla jouduin jälleen kerran pohtimaan, mitä kansalaisvaikuttaminen on ja
miten sitä tehdään.
Aloin työstää kansalaisvaikuttamisen toimintamallia.
Ensimmäisessä syksyn koulutuksessa esitelin seitsemän tapaa vaikuttaa
lainsäädäntöön ja päätöksentekoon. Kansalaisvaikuttamisen toimintamalli ei
kuitenkaan ollut silloin valmis – ei ehkä vieläkään – sillä siinä oli useita
päällekkäisyyksiä.
Työstin asiaa edelleen ja seuraavassa koulutuksessa
esitin tiivistetyn kansalaisvaikuttamisen toimintamallin.
Suomi on perustuslain mukaan edustuksellinen demokratia. Tämä edustuksellisuus on sekä valtio- että kuntatasolla. Siksi vaaleissa äänestäminen on edelleen tärkein tapa vaikuttaa. Enää ei kuitenkaan ajatella, että se olisi ainut tapa vaikuttaa
Äänestysaktiivisuuden heikkenemisen myötä suoran
demokratian ja deliberatiivisen demokratian muodot ovat nousseet
merkityksellisiksi. Tekemällä ja/tai kannattamalla kansalaisaloitetta tai
kuntalaisaloitetta voi vaikuttaa suoraan siihen, mitä asioita tulee käsittelyyn
kunnanvaltuustossa tai eduskunnassa.
Deliberatiivisen eli keskustelevan eli harkitsevan
demokratian vaikutusmuotoja ovat keskusteleminen ja osallistuminen. Sekä
Otakantaa.fi että Lausuntopalvelu.fi antavat mahdollisuuden vaikuttaa asioiden
suunnittelu- ja lausuntovaiheessa. Otakantaa.fi:ssä myös yksityinen kansalainen
voi järjestöjen ja organisaatioiden (kuten kunnat ja ministeriöt) lisäksi
nostaa asioita keskusteluun pohdittavaksi.
Edellä mainittujen oikeusministeriön ylläpitämien
keskustelukanavien lisäksi on toki olemassa sosiaalinen media twittereineen,
facebookeineen ja blogeineen. Niissä
asioiden keskusteluun nostaminen on helppoa, mutta kriittinen keskustelu tai
jopa yhteisen mielipiteen muodostaminen on jo haasteellisempaa. Somekuplat,
kaikukammiot, trollit ja suorastaan väärä tieto vaikeuttavat kansalaisten
keskenään käymää dialogia.
Vuoden 2015 kuntalain tarkoitukseksi on jopa kirjattu edellytysten
luominen kunnan asukkaiden itsehallinnon sekä osallistumis- ja
vaikuttamismahdollisuuksien toteutumiselle kunnan toiminnassa. Lähes jokaisella
kunnalla onkin kotisivuillaan Osallistu ja vaikuta –osio, jossa kerrotaan,
kuinka kuntalainen voi vaikuttaa ja kerrotaan tilaisuuksista, joihin voi osallistua.
Helsingin kaupungilla on jopa osallisuus- ja vuorovaikutusmalli,
jonka osallisuusmallia aloitetaan toteuttaa vuonna 2018.
Yleisiä tai vähemmän yleisiä tapoja vaikuttaa ovat esim.
vanhempainillat tai vaikka pihatalkoisiin osallistuminen, adressin tai
vetoomuksen allekirjoittaminen, kunnan käyttäjäkyselyyn vastaaminen sekä kunnan
järjestämään keskustelutilaisuuteen osallistuminen. Osallistuvan budjetoinnin kautta kuntalaiset voivat olla mukana kunnan talouden suunnittelussa.
Päätöksenteon ja toimeenpanon seuranta on keskeinen
vaikuttamisen muoto – varsinkin ennen vaaleja.
Päivi Erkkilä
Linkit:
Demokratia.fistä löytyvät
-
Kansalaisaloite.fi
-
Kuntalaisaloite.fi
-
Lausuntopalvelu.fi
-
Nuortenideat.fi
-
Otakantaa.fi
-
sekä paljon muuta
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti