*Valokuva: Vesa Lindqvist / Eduskunta |
Perjantaina 12.5.2017 menehtyneen presidentti Mauno
Koiviston suhde parlamentarismiin oli eriskummallinen – ja eduskunnan nykyisen
valta-aseman kannalta erittäin tärkeä. Mies, joka ei mittavan ja monipuolisen
uransa aikana toiminut koskaan kansanedustajana, tunnetaan nykyisin kenties
eniten Suomen valtiosäännön parlamentarisointiin vaikuttaneena yksittäisenä henkilönä.
Ikään kuin lisätäkseen tarinan paradoksaalisuutta Koivisto ryhtyi näkyvästi toimeen
vasta presidentiksi päästyään – heikentäen omaa valta-asemaansa. Historia
tuntee useita valtaansa kasvattaneita valtionpäämiehiä. Vallanjakajia on ollut vähemmän.
Jo tämä seikka itsessään tekee Mauno Koivistosta suuren suomalaisen
parlamentaarikon.
Koiviston oma poliittinen ura toimii hyvänä esimerkkinä
siitä, miten erilaisessa – vähemmän parlamentaarisessa – järjestelmässä
suomalaiset poliitikot menneinä vuosikymmeninä toimivat.
Kun Koivisto vuonna 1957 saapui Helsinkiin Työväen
Säästöpankin johtotehtäviin, moni uskoi hänen hakeutuvan pian eduskuntaan jo Turun
vuosina kerätyn maineen saattelemana. Koiviston uraa pitkään läheltä seuranneen
ystävän mukaan Koivisto oli jo varhain tietoinen kyvyistään ja omasi vahvan,
mutta pitkäjänteisen tahtotilan. Hän oli myös alkanut hahmotella agendaa, joka
sisälsi ajatuksen demokratian elvyttämisestä ylimpien valtioelinten vallanjakoa
säätämällä. Koivisto ei kuitenkaan tiettävästi koskaan vakavasti harkinnut kansanedustajaehdokkaaksi
asettumista. Ehkä siksi, että vielä tuolloin valtaan pääsyyn oli muitakin,
kenties helpompiakin vaihtoehtoja.
1960-luvun alkupuoliskolla Koivisto toimi SDP:n sisäpiirissä
taustavaikuttajana esitellen uudenlaisia –puolueen sisällä usein kiistanalaisia
– talouspoliittisia näkemyksiään. Koiviston julkinen poliittinen ura lähti
nousuun, kun hänelle tarjottiin valtiovarainministerin pestiä vuoden 1966
vaalien jälkeen muodostetussa Rafael Paasion I hallituksessa. Presidenttivaltaisen
järjestelmän aikaan oli vielä tyypillistä, että ministereiksi nimitettiin
päivänpolitiikalle vieraita asiantuntijoita. Lähes puolet nimityksistä osui
tällaisiin henkilöihin. Sen sijaan 2000-luvulla nimitetyistä ministereistä yli
90 % oli istuvia kansanedustajia. Parlamentin asema on selkeästi korostunut
ylimpien valtiollisten valta-asemien hallinnassa.
Koiviston uran seuraavakin käänne näyttää nykypäivän parlamenttivaltaisiin
käytäntöihin tottuneelle varsin erikoiselta. Vuonna 1968 puheenjohtajaansa
pettyneet sosiaalidemokraatit yrittivät kammeta Rafael Paasion tehtävästään luomalla
vallan hajauttamisen varjolla puolueensa sääntöihin klausuulin, jonka mukaan
puolueen johtaja ei voi samanaikaisesti toimia pääministerinä. Paasio valitsi
kuitenkin puolueen johtajuuden ja näin vuonna 1967 Suomen Pankin pääjohtajaksi
siirtyneelle Koivistolle avautui yllättävä mahdollisuus pääministeriyteen. Paasion
sekä Koiviston kanssa väleihin päässeen presidentti Urho Kekkosen myötävaikutuksella
Koivisto ryhtyi Suomen seuraavaksi pääministeriksi.
Kontrasti nykypäivään on ilmeinen. Parlamentarisoitumisen vuoksi
pääministeristä tuli ennen pitkää presidenttiä merkittävämpi toimija ja eduskuntavaalit
muuttuivat ”pääministerivaaleiksi”, joissa suurten puolueiden puheenjohtajat
kilvoittelevat hallituksen muodostajan tehtävästä. Enää ei tulisi kuuloonkaan,
että pääministeriksi valittaisiin henkilö eduskunta- ja puoluetyön ulkopuolelta.
Nykyään hallitusten on nautittava eduskunnan – ei presidentin – luottamusta, ja
tämä onnistuu vain, kun ministerit ovat puolueisiin ja eduskuntaryhmiin
kiinteästi sidoksissa. Parlamentaarisuus korostaa eduskuntaryhmien roolia.
Nykypäivän mittapuulla lyhyen pääministeriytensä jälkeen
Mauno Koivisto palasi vuonna 1970 Suomen Pankin johtajaksi, ”korkoa kasvamaan”.
Päivänpolitiikan ulkopuolelle asettuminen ei kuitenkaan vähäisessäkään määrin heikentänyt
hänen julkista kannatustaan. Tällöin yleistyneissä gallup-mittauksissa ilmennyt
”Koivisto-ilmiö” kesti koko 1970-luvun. Se vaikutti olevan riippumaton niin SDP:n
suosiosta kuin rötösherra-kritiikin alle joutuneen puoluepolitiikan yleisemmistäkin
suhdanteista. Koivisto oli suositumpi kuin maan hallitukset ja puolueensa
johtoon 1970-luvulla noussut Kalevi Sorsa, joka itsekin vakuuttui siitä, että
Koiviston suosio oli käytettävä hyödyksi Kekkosta haastettaessa.
Tutkijoille luvanvaraisesti käytössä olevissa veteraanikansanedustajien
muistitietoarkiston haastatteluissa aikalaiset kertovat, kuinka Koiviston
polveilevaa ilmaisua ja avointa tietämättömyyttä pidettiin usein merkkinä hänen
viisaudestaan. Vaaleilla valittujen poliitikkojen kohdalla nämä ominaisuudet tulkittiin
yleensä merkiksi epäpätevyydestä. Vakiintuneiden puoluekuvioiden ulkopuolelta
tullut Koivisto nautti rehellisen miehen maineesta. Haastateltujen mukaan
Koiviston rooli puolueiden yläpuolella toimivana ”epäpoliitikkona” muodostui hänen
valta-asemansa kannalta merkittäväksi tekijäksi.
Kun Koivisto vuonna 1979 valittiin toisen kerran pääministeriksi,
hänen henkilökohtainen kannatuksensa (36 %) oli ylivoimainen muihin Kekkosen
haastajiin nähden: Sorsa, Ahti Karjalainen ja Johannes Virolainen nauttivat
kukin vain noin 7 %:n kannatuksesta. Vuonna 1980 tehdyssä mittauksessa Koivistoa
kannatti jo melkein puolet vastaajista. Koivisto voittikin vuoden 1982
presidentinvaalit jo ensimmäisellä kierroksella saaden taakseen 167
valitsijamiestä 301:stä.
Vuoden 1984 valtiopäivien avajaisissa presidentti Koivisto
totesi, että ”Yhteiskunnallisen uudistamisen perustana on poliittinen tahto,
joka viime kädessä saa ilmauksensa eduskunnan päätöksissä”. Tämän eetoksen
pohjalta hän käynnisti valtiosäännön uudistamisprosessin, joka ennen pitkää
siirsi kaiken sisäpoliittisen ja suurimman osan ulkopoliittisestakin vallasta
presidentiltä eduskunnan luottamuksesta elävälle hallitukselle. Vaikka muillakin
oli eduskunnan voimistamiseen tähtääviä tavoitteita, vielä 1980-luvulla
presidentin sisäpoliittista valtaa tarvittiin niiden eteenpäin viemiseen.
Koiviston henkilökohtainen panos Suomen valtiosäännön parlamentarisoimisessa oli
korvaamaton.
Viimeinen aikahyppy nykyhetkeen paljastaa, että Koivisto ei
pelkästään sysännyt käyntiin prosessia, joka muutti ylimpien valtioelinten
valtasuhteita perustavalla tavalla. Vallansiirto presidentiltä eduskunnalle ja
hallitukselle aiheutti myös sen, että vallan uudelleen järjestäminen
(esimerkiksi keskittäminen) on tulevaisuudessa selvästi hankalampaa.
Yksinapaiseen presidentti-instituutioon verrattuna eduskunnan valta on paljon
hajaantuneempaa – ja hankalammin valjastettavissa vallansiirtoihin. Sen lisäksi
että Koivisto auttoi parlamentarisoimaan Suomen poliittisen järjestelmän, hän
myös betonoi sen. Nykyhetkestä tulevaisuuteen kansan valtaa todellakin käyttää valtiopäiville
kokoontunut eduskunta.
Vesa Koskimaa
*Valtiopäivien avajaiset 8.2.1994. Kuvassa tasavallan presidentti Mauno Koivisto ja puhemies Riitta Uosukainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti