Aivan ensimmäiseksi luonnollisesti
tutkailin internetin hakupalvelun avulla mitä vaihtoehtoja olisi markkinoilla.
Heti selvisi, että kirjastossa käytössä olleen lukulaitteen valmistaja oli
tehnyt edellisenä vuonna konkurssin. Pienen hakemisen jälkeen löysin oikeastaan
vain yhden mikrofilmien lukulaitteen valmistajan. Soitinkin kyseiseen
yritykseen, jossa keskus käänsi puheluni henkilölle, joka ilmoituksensa mukaan
oli kuitenkin väärä henkilö vastaamaan kysymyksiini. Hän lupasi välittää
yhteydenottopyyntöni oikealle henkilölle yrityksessä. Odottelin pari viikkoa,
mutta soittoa tai muutakaan yhteydenottoa ei kuulunut. Etsinkin yrityksen
organisaatiosta riittävän korkealta esimiehen, jolle laitoin suoraan
sähköpostia. Jo neljän tunnin kuluttua sainkin yhteydenoton yrityksen avainasiakaspäälliköltä, joka ilmoitti, ettei heillä ole esillä mikrofilmien
lukulaitteita yrityksen tiloissa ja ehdotti tapaamista meidän tiloissamme. Tämä
luonnollisesti sopi minulle. Järjestin
tilaisuuden ja kutsuin kokoushuoneellisen väkeä tilaisuuteen. Tilaisuuden ainoa
anti oli kuitenkin se, että avainasiakaspäällikkö tuli kertomaan meille
yrityksensä lopettavan mikrofilmilukulaitteiden valmistuksen kokonaan. He
kuitenkin myyvät varastonsa tyhjiksi ja lupasivat laitteille varaosat ja huollon
viideksi vuodeksi. Toimittaja jätti meille myös tarjouksen. Tilaisuus oli ohi
15 minuutissa ja jätti meidät epätodelliseen olotilaan. Onneksi en silloin
tiennyt, että tämä oli kuitenkin vasta alkua surkeiden sattumusten ketjulle.
Kävin Eduskunnan kirjaston sisällä
keskusteluita parin työkaverin kanssa ja päätimme, että voisimme käydä
tutustumassa tilanteeseen Kansalliskirjastossa. Emme suinkaan voineet olla
ainoa kirjasto, joka yhä tarvitsisi mikrofilmilukulaitteita.
Kansalliskirjastossa näimmekin pari toimivan tuntuista mikrofilmiskanneria.
Laite siis toimi sekä lukulaitteena että skannerina tietokoneen toimiessa
käyttöliittymänä. Kansalliskirjastoon laite oli hankittu edellisenä vuonna ja
heidän mukaansa tämän laitteen kohdalla ei ollut näköpiirissä tuotannon
lopettamista. Tästä innostuneena laitoinkin viestiä laitteen valmistajalle. Yrityksestä
vastattiinkin jo seuraavana päivänä, mutta yrityksen markkinoinnin ja johdon
assistentin mukaan kyseinen yritys oli lopettanut mikrofilmilukulaitteiden ja –skannereiden valmistuksen yli viisi vuotta sitten! Aika häkellyttävää. Uusi
yhteys Kansalliskirjastoon ja sain tietooni skanneria maahantuovan yrityksen
nimen.
Jälleen oli luotettava internetin
hakupalvelun apuun. Yrityksellä ei tuntunut olevan kotisivuja, mutta
yhteystietohakemisto antoi kuitenkin puhelinnumeron ja linkin yrityksen
ruotsalaisen emoyhtiön sivulle. Puhelin käteen ja kohti uusia yllätyksiä, sillä
vieno naisääni puhelimessani ilmoitti, että ”valitettavasti numero, johon
yritätte saada yhteyttä, ei ole käytössä”. Ruotsalaisen emoyhtiön kotisivutkin
olivat nurin. Mieleeni alkoi hiipiä epäilys, että oliko tämäkin yritys jo
ehtinyt lopettaa toimintansa. Aika turbulentti ala. Uusi yhteys
Kansalliskirjastoon ja tällä kertaa saimme maahantuojan edustajan nimen ja
puhelinnumeron. Sydän pampahtaen ei kun soittamaan tähän uuteen numeroon. Tällä
kertaa toisessa päässä vastattiinkin. Keskustelussa kävi ilmi, ettei tuotetta
todellakaan valmista yritys, jonka tuotteen Kansalliskirjastossa sanottiin
olevan. Tämä yritys oli myynyt valmistusoikeudet eräälle japanilaiselle
yritykselle ja jos laitteita tarkkaan katsoo, niin tämän japanilaisen yrityksen
leima niissä tosiaan on. Markkinointia kuitenkin tehdään vielä vanhan
valmistajan nimellä. Toivottavasti kyseinen yritys saa nimensä käytöstä edes
korvausta. Japanilaisella yrityksellä ei maahantuojan ilmoituksen mukaan ole
aikomusta lopettaa laitteiden valmistusta. Tämän uutisen kuultuani kysyin, olisiko mahdollista tulla esittelemään meille laitetta. Keskustelukumppanini
kuitenkin kertoi, että täytti juuri samana päivänä 67 vuotta ja oli kahden
viikon päästä lopettamassa työuraansa. Tiedustelin, että kuka jatkaa hänen
roolissaan tulevaisuudessa. Ruotsalainen emoyhtiö oli ilmoittanut, että Suomen
markkinat hoidetaan jatkossa Ruotsista käsin eikä Suomeen palkata uutta
edustajaa. Seuraavaksi tiedustelin, että saisinko tämän emoyhtiön uudet
yhteystiedot. Tämä ei kuitenkaan ollut mahdollista. Keskustelukumppanini
kuitenkin lupasi olla yhteydessä emoyhtiöön ja välittää yhteydenottopyyntöni.
Tähän oli sitten tyydyttävä.
Samoihin aikoihin oli sähköpostiini
tullut markkinointikirje, jossa kerrottiin, että aikaisemman taloudellisiin
vaikeuksiin joutuneen valmistajan tuotteita on alkanut valmistamaan uusi yritys
ja uusi maahantuoja tuo niitä nyt Suomeen. Olin yhteydessä tähän maahantuojaan
ja varsin pian yrityksen toimitusjohtaja olikin yhteydessä minuun. Sovimmekin
laitteen esittelytilaisuudesta.
Myös Ruotsista oltiin minuun
yhteydessä. Emoyhtiön edustaja olisi tulossa joulukuussa käymään Suomessa ja
hän olisi valmis myös tapaamaan meidät. Toivotin edustajan tervetulleeksi ja
sovimme tapaamisesta. Tapaaminen sujui mukavasti ja sovimme, että saisimme
tarjouksen mikrofilmiskannerista varsin pian. Noin viikon kuluttua tapaamisesta
sähköpostissani olikin tarjous.
Toisen yrityksen
mikrofilmiskannerin esittelytilaisuuteen kutsuin jälleen kokoushuoneen täyteen
asiasta kiinnostuneita. toimitusjohtaja oli varsin hermostunut tilaisuudessa,
koska laite oli hänelle uusi eikä hän ollut ehtinyt siihen perehtyä. Ja pahin
mahdollinen tietenkin tapahtui. Laite ei toiminut lainkaan. Laite oli kuitenkin
modernin näköinen ja olisimme halunneet nähdä sen toiminnassa. Sovinkin
toimitusjohtajan kanssa, että hän tutustuu laitteeseen paremmin ja on
yhteydessä minuun kun ongelmat ratkeavat. Reilun viikon kuluttua sainkin
sähköpostia, että ongelma on ratkaistu. Ongelma olikin tietokoneessa ja
tarkemmin sanottuna sen ”Power Saving” – asetuksessa. Säästötila aiheutti sen,
ettei kuva päivittynyt näytölle mikrofilmiä selattaessa. Sovimme saman tien
uuden esittelyajan. Tässä esittelyssä kaikki näytti toimivan kunnes huomasimme,
että tarkennus ei toimi kunnolla. Emme voisi hankkia laitetta, joka ei toimi
kaikilla aineistoillamme. Toimitusjohtaja vakuutti, että laite oli toiminut
yrityksen tiloissa tarkennusta testattaessa mikrokorteilla. Päätimme antaa
hänelle lainaan mikrofilmirullan, jotta hän voi testailla laitetta vielä
rauhassa. Varsin pian hän soitti ja kertoi, että tällä kertaa vika
oli ollut näytössä. Sen resoluutio ei ollut riittänyt vaadittuun tarkkuuteen.
Hän pyysi vielä luottamusta sen verran, että voisi tulla
esittelemään laitetta vielä kolmannen kerran. Annoin tähän suostumuksen.
Jälleen kerran kutsuin runsaasti
väkeä esittelytilaisuuteen. Tällä kertaa mikään ei voisi mennä pieleen. Olin
purskahtaa itkuun kun esittelytilaisuudessa näytöllä vain välkkyi ilmoitus,
että skanneria ei ole yhdistetty tietokoneeseen. Kaikki johdot oli kuitenkin
yhdistetty oikein ja käynnistimme sekä tietokoneen että skannerin muutaman
kerran uudelleen. Aina tuli kuitenkin sama virheilmoitus. Myös toimitusjohtajan kasvoilla oli epäuskoinen ja kauhistunut ilme. Olimme jo
lopettamassa tilaisuutta kun hän viimein keksi ratkaisun.
Skannerin kuljetuslukitus oli jäänyt aukaisematta. Kun lukitus aukaistiin
skanneri toimi viimein halutusti ja myös tarkennus toimi tarpeittemme
mukaisesti. Nyt saatoimme pyytää myös tästä laitteesta tarjousta.
Noin viiden kuukauden urakan jälkeen
pöydälläni oli kolme tarjousta. Päätös laitteesta oli lopulta helppo sillä
toimitusjohtajan edustaman yrityksen tarjous oli sekä hinnaltaan halvin että
toiminnoiltaan meille sopivin. Laitteen toimitus järjestyi meille parissa
viikossa. Laitetta ei kuitenkaan päästy heti asentamaan, koska kirjaston
sisäisen tietokatkon vuoksi jäi meiltä työasema ja näyttö hankkimatta. Tällä
hetkellä uusi mikrofilmilukulaite ja – skanneri on meillä asennettuna
henkilökunnan tiloissa. Kunhan sisäinen koulutus on pian ohi ja tarvittavat
ohjeet on laadittu niin asiakkaammekin pääsevät toteamaan, että onko laite niin
helppokäyttöinen kuin mitä me sen uskomme olevan. Henkilökohtaisesti uskon ja
toivon, että laite täyttää niin kirjaston henkilökunnan kuin asiakkaidemmekin
tarpeet. Nyt jo hieman hymyilyttää hankintaprosessit sattumukset ja jos laite
osoittautuu käytössä hyväksi, niin hymy on varmaan paljon vapautuneempaa.
Tervetuloa keväällä tutustumaan uuteen
mikrofilmiskanneriimme!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti