Parlamenttikirjasto

perjantai 14. lokakuuta 2011

Hyvä syy mainostaa Facebookissa

Kirjaston strategiassa "Iloa ja hyötyä Eduskunnan kirjastosta" määritellyn vision mukaan kirjasto
  • tukee demokratiaa,
  • toteuttaa perustuslaissa ilmaistua oikeutta julkiseen tietoon,
  • edistää eduskuntaan, lainsäädäntöön ja yhteiskuntaan liittyvän tiedon saantia ja
  • vahvistaa asiakkaiden kykyä toimia aktiivisina kansalaisina.
Tätä visiota Eduskunnan kirjasto toteuttaa julkisena ja avoimena kirjastona. Tämä tarkoittaa sitä, että Eduskunnan kirjaston asiakas voi olla jokainen, joka tarvitsee kirjallisuutta ja tietoa eduskunnasta, yhteiskunnasta ja lainsäädännöstä. Kirjastoon voi tulla käymään, ilman asiaakin vain katselemaan ja tutustumaan esim. avokokoelman lehtiin ja kirjallisuuteen. Kirjastoon voi soittaa, laittaa sähköpostia tai kysyä kirjaston www-sivuilla olevan palautelomakkeen kautta. Myös Kysy kirjastonhoitajalta –palvelussa Eduskunnan kirjasto on mukana.

Niin, kirjastoon saa yhteyden monilla keinoin. Usein kuitenkin saamme kuulla, että kirjaston oletetaan palvelevan vain eduskuntaa. Kun valaisemme asiaa, seuraa usein ihmettelevä jatkokysymys: "Voiko sinne Eduskunnan kirjastoon ihan oikeasti tulla kuka tahansa?". Kyllä voi.

Yksi keino lisätä tietoisuutta Eduskunnan kirjastosta, sen palveluista ja tapahtumista on kirjaston Facebook-sivu. Kirjaston sivusta tykkääjien määrä on kasvanut hitaasti, tuskastuttavan hitaasti. Vakuuttuneena siitä, että kirjastolla on tarjottavaa laajemmalle tykkääjäjoukolle, kirjastolla oli syyskuun kahden viimeisen viikon aikana Facebookissa maksettu mainos. Mainos oli kohdennettu kirjastosta tykkäävien kavereille Suomessa.


´

Facebookin laatiman mainontaraportin mukaan mainos näytettiin kampanjan aikana 2122260 kertaa ja sen näki 71512 ihmistä. Huikeita lukuja, mutta itse asiassa ne ovat pelkkää teoriaa. Konkreettisia lukuja sen sijaan ovat mainoksen klikkausmäärä (496 kertaa) ja uusien tykkääjien määrä (175). Mielestäni kampanja onnistui oikein hyvin.

Toivon, että jokainen kirjaston asiakas ja Facebook-sivusta tykkäävä löytää ilon ja hyödyn Eduskunnan kirjastosta. 

  
Päivi Erkkilä

  
Iloa ja hyötyä Eduskunnan kirjastosta - strategia ja toimenpide-ehdotukset eduskunnan ulkopuolisten asiakkaiden palvelemiseksi 2011 - 2015. Helsinki, 2011. 15 s. (pdf-muodossa)

Facebook: www.facebook.com/Eduskunnankirjasto

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tuo visio kuulostaa missiolta: organisaatiota innostava kehittämistavoite ehkä jää puuttumaan.

Mietittekö valtiollisena organisaationa FBmainonnan etiikkaa? Ihmisten ystäväpiirejä hyödynnetään huomiokilpailussa. Tämä on vähän ikävä juttu.

Kolmanneksi. Bloginne oli ennen mielenkiintoisempi. Nyt se on eksplisiittisesti markkinointiväline.

Kirjaston blogi-toimitus kirjoitti...

Kiitos kommentista!

Kirjaston strategiassa yhtenä käytännön tavoitteena on palvelujen asiakaslähtöisempi ja tehokkaampi markkinointi. Tällaista tiedottavaa markkinointia oli mainos Facebookissa.

Sitä paitsi omasta mielestämme Eduskunnan kirjasto on niin hyvä kirjasto kokoelmineen ja palveluineen että kyllä sitä voi mainostaakin, jos sen avulla tavoitamme lisää potentiaalisia kirjaston käyttäjiä!

Päivi Erkkilä