- tukee demokratiaa,
- toteuttaa perustuslaissa ilmaistua oikeutta julkiseen tietoon,
- edistää eduskuntaan, lainsäädäntöön ja yhteiskuntaan liittyvän tiedon saantia ja
- vahvistaa asiakkaiden kykyä toimia aktiivisina kansalaisina.
Niin, kirjastoon saa yhteyden monilla keinoin. Usein kuitenkin saamme kuulla, että kirjaston oletetaan palvelevan vain eduskuntaa. Kun valaisemme asiaa, seuraa usein ihmettelevä jatkokysymys: "Voiko sinne Eduskunnan kirjastoon ihan oikeasti tulla kuka tahansa?". Kyllä voi.
Yksi keino lisätä tietoisuutta Eduskunnan kirjastosta, sen palveluista ja tapahtumista on kirjaston Facebook-sivu. Kirjaston sivusta tykkääjien määrä on kasvanut hitaasti, tuskastuttavan hitaasti. Vakuuttuneena siitä, että kirjastolla on tarjottavaa laajemmalle tykkääjäjoukolle, kirjastolla oli syyskuun kahden viimeisen viikon aikana Facebookissa maksettu mainos. Mainos oli kohdennettu kirjastosta tykkäävien kavereille Suomessa.
Facebookin laatiman mainontaraportin mukaan mainos näytettiin kampanjan aikana 2122260 kertaa ja sen näki 71512 ihmistä. Huikeita lukuja, mutta itse asiassa ne ovat pelkkää teoriaa. Konkreettisia lukuja sen sijaan ovat mainoksen klikkausmäärä (496 kertaa) ja uusien tykkääjien määrä (175). Mielestäni kampanja onnistui oikein hyvin.
Toivon, että jokainen kirjaston asiakas ja Facebook-sivusta tykkäävä löytää ilon ja hyödyn Eduskunnan kirjastosta.
Facebook: www.facebook.com/Eduskunnankirjasto
2 kommenttia:
Tuo visio kuulostaa missiolta: organisaatiota innostava kehittämistavoite ehkä jää puuttumaan.
Mietittekö valtiollisena organisaationa FBmainonnan etiikkaa? Ihmisten ystäväpiirejä hyödynnetään huomiokilpailussa. Tämä on vähän ikävä juttu.
Kolmanneksi. Bloginne oli ennen mielenkiintoisempi. Nyt se on eksplisiittisesti markkinointiväline.
Kiitos kommentista!
Kirjaston strategiassa yhtenä käytännön tavoitteena on palvelujen asiakaslähtöisempi ja tehokkaampi markkinointi. Tällaista tiedottavaa markkinointia oli mainos Facebookissa.
Sitä paitsi omasta mielestämme Eduskunnan kirjasto on niin hyvä kirjasto kokoelmineen ja palveluineen että kyllä sitä voi mainostaakin, jos sen avulla tavoitamme lisää potentiaalisia kirjaston käyttäjiä!
Päivi Erkkilä
Lähetä kommentti