Kouluissa ja päiväkodeissa järjestettävät
perinteiset ja uskonnolliset juhlatilaisuudet ovat olleet taas esillä viime
aikoina. Valtioelimet ja viranomaiset ovat antaneet mietintöjä ja ratkaisuja.
Media on siteerannut, kommentoinut ja analysoinut. On blogikirjoittelua,
some-puuskahduksia ja vetoomuksia puolesta ja vastaan. Keskustelua on
käyty sekä analyyttisemmin että spontaanimmin. ”Suvivirsikeskustelu” taisi tänä
keväänä lähteä liikkeelle apulaisoikeuskansleri Mikko Puumalaisen maaliskuussa
antamasta ratkaisusta viime vuonna tehdyssä kanteluasiassa, jossa
oikeuskansleria pyydettiin selvittämään uskonnon harjoittamista kouluajalla, ja
sen perustuslainmukaisuutta.
Mitä sitten ovat ne lähteet ja asiakirjat, joiden pohjalta keskustelu virisi? Ja mistä ne löytyvät?
Eduskunnan perustuslakivaliokunta antoi huhtikuun lopussa mietintönsä (PeVM 2/2014 vp) oikeuskanslerin kertomuksesta toimintavuodelta
2012. Samassa yhteydessä perustuslakivaliokunta totesi (kertomuskauteen sinänsä
liittymättömänä asiana) kantanaan koulujen juhlatilaisuuksista, ettei
esimerkiksi yksittäisen virren laulaminen tee juhlasta uskonnon harjoittamista.
Toisaalta perustuslakivaliokunta painotti tarvetta huolehtia siitä, että
oppilaalle jää aito vapaus valita osallistuuko hän sellaisiin tilaisuuksiin,
joissa on tietyn vakaumuksen mukaista sisältöä.
Uskonnonvapaus lienee kansainvälisesti kaikkein
vanhin perusoikeus ja se luetaan ns. klassisiin vapausoikeuksiin. Suomessa perustuslain 11 § sisältää yleislausekkeen uskonnon ja omantunnon vapaudesta sekä
luettelon sen tärkeimmistä ulottuvuuksista. Suomi on liittynyt myös
useisiin kansainvälisiin sopimuksiin, jotka turvaavat uskonnon ja omantunnon
vapauden. Yksi niistä on Euroopan ihmisoikeussopimus (SopS 18-19/1990) , jonka säännöksiä tulkitsee Euroopan ihmisoikeustuomioistuin. EIT:n
oikeuskäytännöstä löytyy lukuisia 9 artiklaa käsitteleviä tapauksia. Suomi ei
ole saanut tuomioita tämän ajatuksen-, omatunnon- ja uskonnonvapausartiklan
nojalla.
Juhlaperinnettä vai juridiikkaa –keskustelun
lisäksi kannattaa tutkia myös alkuperäisiä asiakirjoja ja taustoja laajemmin.
Usein huomaa, että asiat eivät ole mustavalkoisia, ja että eri näkökulmia voi
vertailla kiihkottomastikin. Silloin parhaassa tapauksessa oma ajatusmaailma
laajenee ja ymmärrys lisääntyy.
Marja Autio
1 kommentti:
Tuo kaikki on täysin totta. Me joudumme yleensä elämään sen tiedon varassa, mitä media meille tietolähteistään valikoi ja/tai painottaa. Samaan syyllistyy usein myös poliittiset päättäjät ja jopa virkamieskoneistokin tarkoitushakoisuudessaan. Siksi mistään asiasta ei tulisi muodostaa mielipidettä ennen kuin on tutustunut huolella taustalla oleviin asiakirjoihin tai tutkimuksiin. Valitettavasti se vain on pääsääntöisesti kovin hankalaa ja aikaavievää ja joskus mahdotontakin.
Lähetä kommentti