Jokin aika sitten kirjaston Facebook-sivulla ehdotettiin, että siellä kerrottaisiin, mitä kirjastossa tapahtuu ja esim. minkälaisia kysymyksiä päivän aikana tulee vastattavaksi. Vastaan haasteeseen ja kerron lyhyesti työpäivästäni keskiviikkona 6.11. Tosin vain yhden työpäivän kuvaus ei anna kattavaa kuvaa työtehtävistäni eikä kirjastossa tehtävistä töistä.
Työmatkalla kävin mielessäni läpi päivän työt. Perjantaina
ilmestyvä Uutuuksia Eduskunnan kirjastossa oli valmis, mutta epäilin yhden
kirjan sopivuutta luettelossa. Päätin poistaa kyseisen teoksen luettelosta ja
työpaikalle saavuttuani kiirehdin heti kollegan työhuoneeseen kertomaan
asiasta. Kulkematta työtilani kautta.
Työpöydän ääreen päästyäni ehdin vielä tovin verran
suunnitella päivitystä kirjaston Facebook-sivulle ruotsalaisuuden päivän
kunniaksi ennen kuin muistin: aamukahvi ja Vuoksen piirakat! Ei kai päivä ilman
niitä käynnisty!
Ideani Facebook-päivityksestä ei ollutkaan hyvä ja toimiva.
Muutin näkökulman ja tein uuden päivityksen kirjaston ruotsinkielisistä
verkkosivuista.
Työpöydän ääressä |
Iltapäivän päivystys asiakaspalvelussa alkoi ikävin uutisin:
kirjaston kopiokone ei toimi. Mahdollisesti se on kunnossa ja asiakkaiden
käytössä vasta perjantaina.
Asiakaspalvelussa päivystää kaksi kirjaston virkailijaa,
joista toinen on perehtynyt lainaus- ja neuvontapalveluihin ja toinen
tietopalveluun. Asiakas voi kääntyä kumman tahansa päivystäjän puoleen. Jos
jotakin asiaa emme tiedä tai osaa, kysymme toisiltamme tai asian vielä paremmin
tietävältä työtoverilta.
Pitkään tarvitsin päivystäjäkollegan apua uuden kirjastokortin
tekemisessä. Kirjastojärjestelmän monimutkaisuus ja yksityiskohtien runsaus
saivat minut aina epäilemään, tuliko kirjastokortti tehtyä oikein. Taas sain
ilokseni huomata, että osaan tehdä uuden kirjastokortin. Asiakkaallekin on
miellyttävämpää, kun päivystäjä selviää tehtävistään kangertelematta.
Vuoroni aikana mm. esittelin asiakkaalle Suomenlaki.comia,
Finlexiä, Edilexiä ja SanomaPron Verotusfokusta siten, että jokaisessa tehtiin
haku samalla termillä. Tämä tietopalvelutehtävä oli minullekin mielenkiintoinen
kertaus kotimaisista juridisista tietokannoista ja niiden välisistä eroista.
Toisen asiakkaan kanssa etsin valtioneuvoston periaatepäätöstä vuodelta 1985.
Ensin piti löytää tarkat tiedot päätöksestä, jonka jälkeen asiakas teki
varastonoutopyynnön vuoden 1985 Viralliseen lehteen.
Asiakaspalvelussa näytti olevan rauhallista. Asiakkaat
työskentelivät koneilla, etsivät itse kirjallisuutta käsikirjastosta ja
avokokoelmasta eikä asiakaspalveluun ollut jonoja. Niinpä ehdin päivystyksen
ohessa tehdä muutakin. Kirjoitin tätä juttua, pohdin valokuvaussessiota
kirjaston uusia internet-sivuja varten ja päivitin kirjaston Facebook-sivua
tiedotteella uudesta LATI-paketista. Twitteriä en ehtinyt päivittää, onneksi
kirjastossa on muitakin sitä tekemässä.
Vuoroni päättyi 16.15, jonka jälkeen katsoin vielä
sähköpostini ja kirjoitin lisää blogia. Suljin koneen 16.40.
Monet kerrat olen muistellut kirjastotieteen opintoja
Tampereen yliopistossa 80-luvun alussa. Silloin ei ollut sosiaalista mediaa, ei
kirjastojärjestelmiä, ei verkkopalveluja. ATK teki vasta tuloaan kirjastoihin
ja luennolla opiskeltiin joukko-oppia. Kirjastojen markkinoinnista ei puhuttu
mitään. Kirjastotyön dokumentointi valokuvin ja videoin olisi ollut
vallankumouksellinen ajatus.
Minulle työtehtävien monipuolisuus on parhaita syitä viihtyä
töissä kirjastossa.
Kirjastossa työskentely on myös hauskaa! |
Päivi Erkkilä
Elektronisia aineistoja: http://lib.eduskunta.fi/Resource.phx/kirjasto/palvelut/e-aineistot/index.htx
LATI / Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan
itsemääräämisoikeus: http://lib.eduskunta.fi/Resource.phx/kirjasto/oikeudellinentieto/tietopaketit/itsemaaraamisoikeus.htx
Eduskunnan kirjasto Facebookissa: https://www.facebook.com/Eduskunnankirjasto
Eduskunnan kirjasto Twitterissä: https://twitter.com/EdariFi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti