Reaktiot ovat meille ihmisille varsin luonnollisia, kun jokin tuttu asia ei enää toimikaan kuin ennen. Yhtäkkiä palaa aikaa (ja ehkä tupakkaakin), kun yrittää yllättäen ja usein myös kiireessä luovia uuden hakuviidankon läpi. Uusi järjestelmä näyttää ja tuntuu täysin epäonnistuneelta ja mahdottomalta ja se vanha oli täydellinen ja upea. Miksi se edes piti vaihtaa?
Olen kuullut, että uuden järjestelmän omaksumiseen käyttäjien piirissä menee yleensä kaksi tai kolme vuotta. Ajan löytäminen perehtymistä varten ja/tai osallistuminen koulutuksiin luonnollisesti edistää uuden oppimista. Täysin sokkona yrittämällä aikaa omaksumiseen kuluu enemmän. Kannattaa siis raivata itselleen jostakin se aika ja ottaa uusi järjestelmä haltuun.
Samassa veneessä ollaan tietysti me kaikki täällä eduskunnassakin eli ensin on pitänyt opetella itse. Ja oppiminen myös jatkuu. Eduskunnan kirjaston tietopalvelussa on pitänyt perehtyä hakuun, jotta voidaan opastaa asiakkaita ja vastata kysymyksiin.
Olen kouluttanut osaltani uutta valtiopäiväasiahakua nyt keväästä lähtien. Eduskunnan kirjaston avoimia koulutuksia aiheesta valtiopäiväasioiden ja -asiakirjojen haku on pidetty jo useita. Lisäksi pyrimme järjestämään räätälöityä koulutusta halukkaille organisaatioille tai ryhmille. Koulutuksissa on ollut tähän mennessä ilahduttavan paljon väkeä. Niissä pyritään esittelemään keskeiset hakuun liittyvät taustat ja lähtökohdat ja tämän jälkeen otetaan hakuesimerkkejä vaihe vaiheelta. Uudessa valtiopäiväasiahaussa on olennaista omaksua entiselle tavalle täysin vastakkainen, hakukonemainen haku.
Moni on lähtökohtaisesti sitä mieltä, ettei uudella hakutavalla löydy mitään, se on sekava, ei voi olla varma tuloksesta jne. Perehtymisen jälkeen moni on kuitenkin jo huomannut, että tietoa löytyy sittenkin. Sellaiset toteamukset ovat kouluttajalle bonusta!
Todettakoon kuitenkin myös se, että lisäkehitettävää riittää, hakujärjestelmästä löytyy vielä myös virheitä, eikä kaikkea sellaista voi hakea, mihin entinen järjestelmä taipui. Kehittämiseen eteen tehdään kuitenkin töitä ja lisäksi autamme mm. Eduskunnan kirjaston tietopalvelussa asiakkaita eduskuntatiedon etsimisessä. Palautetta voi edelleen lähettää.
Hakuohjeita, opasvideoita ja Eduskunnan kirjaston koulutusaineisto löytyvät valtiopäiväasioiden ja –asiakirjojen haku –sivulta. Ei siis kannata lyödä hanskoja tiskiin, vaikka se välillä kävisi
mielessäkin.
Kristiina Hakala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti