Eduskunnan
kirjaston viestintäsuunnitelma valmistui viime keväänä. Työstimme sitä
työryhmässä ja käsittelimme aihetta myös koko henkilökunnan kehittämispäivässä.
Kuvaan tässä kirjoituksessa kirjaston viestintää ja sen tavoitteita ja esitän perusviestimme.
Viestintäsuunnitelmassa
määritellään kirjaston viestinnän tavoitteet ja sisällöt. Suunnitelman tausta-aineistoihin
kuuluu katsaus kirjaston viestinnän nykytilaan. Sitä täydentävät erilliset viestinnän
vastuuhenkilötaulukot sekä vuosikello.
Eduskunnan kirjaston viestintä toteuttaa osaltaan eduskunnan kanslian viestintästrategiaa ja viestintään liittyviä ohjeita. Eduskunnan kanslian viestintästrategian mukaisesti kirjaston viestintä on avointa, ajantasaista, ennakoivaa ja vuorovaikutteista.Kirjaston viestinnän erityisenä tehtävänä on tukea kirjaston tavoitteita sekä palvella asiakkaita. Kirjaston viestinnän keskeisiä alueita ovat palveluviestintä, kansalaisviestintä ja työyhteisöviestintä.
Eduskunnan kirjaston viestintä toteuttaa osaltaan eduskunnan kanslian viestintästrategiaa ja viestintään liittyviä ohjeita. Eduskunnan kanslian viestintästrategian mukaisesti kirjaston viestintä on avointa, ajantasaista, ennakoivaa ja vuorovaikutteista.Kirjaston viestinnän erityisenä tehtävänä on tukea kirjaston tavoitteita sekä palvella asiakkaita. Kirjaston viestinnän keskeisiä alueita ovat palveluviestintä, kansalaisviestintä ja työyhteisöviestintä.
Eduskunnan
kirjaston ydinviestinä on avoimuus. Kirjaston
avoimuudella on satavuotinen perinne. Kirjasto palvelee
eduskunnan lisäksi jokaista, joka tarvitsee tietoa eduskunnasta, oikeudesta tai
yhteiskunnasta. Kirjastossa voi asioida kuka tahansa ja kokoelmat, palvelut ja
asiantuntemus ovat kaikkien käytettävissä. Tavoitteena on helpottaa
kansalaisten tiedonsaantia.
Toinen ydinviestimme on asiantuntemus. Kirjaston henkilökunta on ammattitaitoista ja asiantuntevaa.
Kirjaston kolmantena ydinviestinä on ajanmukaisuus. Kirjasto elää ajassa ja tarjoaa ajankohtaista tietoa. Tuotamme ja kehitämme palveluja ja viestintää ajanmukaisesti ja asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Toinen ydinviestimme on asiantuntemus. Kirjaston henkilökunta on ammattitaitoista ja asiantuntevaa.
Kirjaston kolmantena ydinviestinä on ajanmukaisuus. Kirjasto elää ajassa ja tarjoaa ajankohtaista tietoa. Tuotamme ja kehitämme palveluja ja viestintää ajanmukaisesti ja asiakkaiden tarpeet huomioiden.
Viestinnän tavoitteet
Kirjaston
viestintäsuunnitelmassa määrittelemme sekä asiakas- että työyhteisöviestinnän
tavoitteet.
Kirjaston
asiakasviestinnän tavoitteet ovat:
- Lisääntynyt tunnettavuus
- Parantunut asiakaskeskeisyys
- Kirjaston viestintä on vuorovaikutteista ja ennakoivaa.
Asiakasviestinnän
strategisilla tavoitteilla halutaan vaikuttaa siihen, että kirjaston tarjonta
on yleisesti tiedossa, aktiivisten asiakkaiden määrä kasvaa, kirjasto näkyy
mediassa ja että sen asiantuntemusta kysytään. Tavoitteilla pyritään myös
saavutettavuuden parantumiseen ja edistetään kirjaston hyvää mainetta.
Kirjaston
työyhteisöviestinnän tavoitteet ovat:
- Kirjaston toiminta-ajatuksen ja perusviestien tiedostaminen
- Sujuva sisäinen tiedonkulku
- Vuorovaikutteinen ja keskusteleva viestintäkulttuuri
- Lisääntynyt yhteisöllisyys.
Työyhteisöviestinnän
tavoitteet edistävät kirjaston toimivuutta, tehokkuutta ja vastuullisuutta sekä
tiedonkulkua ja työhyvinvointia.
Perusviestit
Eduskunnan
kirjaston viestintä ottaa huomioon eri asiakasryhmien tarpeet ja kohdentaa
viestintää tilanteen mukaan. Olemme määritelleet viestintäsuunnitelmassa eri
asiakasryhmille kohdennettavat perusviestit. Kaikille asiakasryhmille yhteiset
perusviestit ovat:
- Kirjasto ja arkisto ovat kaikille avoimia.
- Kokoelmiemme ydinalueet ovat eduskuntatieto, oikeudellinen tieto ja yhteiskuntatieto.
- Kokoelmamme ovat monipuoliset, laajat ja ainutlaatuiset.
- Kirjasto on osa kirjastoverkostoa.
- Palvelumme on korkealaatuista, luottamuksellista, ystävällistä ja asiakkaan tarpeet huomioivaa.
- Autamme asiakkaita tiedonhaussa ja opastamme heitä tiedonlähteille
- Koulutamme aihealueittemme tiedonhallintaa.
- Jalostamme ydinalueidemme tietoa hyödyllisiksi tietotuotteiksi.
- Toimintamme on ammattitaitoista ja ajanmukaista.
Viestintäsuunnitelma
on johdon työkalu. Se ohjaa myös jokaista kirjastolaista. Kun kirjastolla on
viestintäsuunnitelma, viestintä on tavoitteellista, sitä on helppo kohdentaa, viestinnän
työnjako selkeytyy ja viestintää voi tehdä oikeaan aikaan.
Sirkka-Liisa
Korkeila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti