Eduskunnan kirjaston satavuotista avoimuutta juhlittiin viime vuonna. Viimeiset säännöllisen valtiopäivätoiminnan
150-vuotisjuhlallisuudet vietetään tulevana kesänä. Muutaman vuoden päästä koko
kansakunta muistaa satavuotista itsenäisyyttään.
Merkkivuodet ovat institutionaalisen muistin tärkein
käytinvoima. Kun tulee kuluneeksi tasavuosia, kansalliset instituutiot katsovat
taaksepäin etsien historiastaan katkoksia ja jatkuvuuksia. Yhteisen tarinan valikoivalla
kertaamisella pyritään aina vahvistamaan instituutiota.
Mitä tapahtuu, kun instituutio muistelee? Yleensä
perustetaan sen jäsenistä ja ulkopuolisista asiantuntijoista koostuva työryhmä,
jonka tehtävänä on esittää yhteisestä menneisyydestä instituution hyväksyttävissä
oleva tulkinta. Instituutio valitsee näkökulman, asiantuntijat varmistavat sen,
että esitetyt tulkinnat vastaavat kulloinkin vallitsevaa historiakuvaa.
Näkökulma kiteytetään usein merkkivuoden nimeen, otsikkoon tai sloganiin.
Eduskunnalla ja sen kirjastolla oli merkkivuosinaan
pääviestit, joita pyrittiin levittämään kaikkien tietoisuuteen:
- valtiopäivien kokoontuminen on Suomessa ollut säännöllistä 150 vuotta
- Eduskunnan kirjasto on ollut avoin kaikille kansalaisille sata vuotta
Instituution historian esittämisen keinot ovat moninaiset. Merkkivuosi
kirjastossa toteutettiin avoimuuden historiaa luodanneella aikajanalla
(verkkosovellus), muistitietoseminaarilla, Parlamentti-pop-konsertilla sekä
osallistumalla kolmeen eduskunnan ulkopuoliseen messu- tms. tapahtumaan.
Kirjastokaistalla julkaistiin puolituntinen avoimuusvideo, joka perustui
kirjaston asiantuntijoiden haastatteluihin:
Avoimuuden historiasta ammentamalla pyrittiin madaltamaan kansalaisten
kynnystä käyttää Eduskunnan kirjaston palveluja. Seuraava kirjaston oma juhlavuosi
koittaa 2022, kun perustamisesta tulee kuluneeksi 150 vuotta.
Säännöllisen valtiopäivätoiminnan alkamista 150 vuotta sitten juhlittiin näyttävämmin. Ohjelma sisälsi eduskunnan juhlaistunnon, juhlarahan
ja -postimerkin julkaisun, valtiopäivätanssiaiset Rautatieasemalla,
historia-aiheisia näyttelyitä ja esitelmäsarjan (yhteistyössä Kansallisarkiston
kanssa), radio-ohjelmia ja draamadokumentin (yhteistyössä YLE:n kanssa), sarjan
valtiopäiväpaikkoihin kiinnittyneitä lyhytelokuvia (yhteistyössä Helsingin
yliopiston kanssa), kaksi entisten kansanedustajien haastattelusarjaa, kansanedustajien
kouluvierailuja sekä lukuisia kansalaistapahtumia. Historiapoliittisesti merkkivuosiohjelma
huipentui, kun eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma laski seppeleet Aleksanteri
II:n ja J.V. Snellmanin patsaille Helsingin keskustassa.
Niin ihmiset kuin instituutiotkin kaipaavat pyöreiden
merkkivuosien juhlintaa. Erityisen merkittävää pian ohitetuissa merkkivuosissa
on ollut se, että niistä on pyritty tekemään eliittijuhlien sijaan avoimia
kansalaistapahtumia. Merkkivuosien juhlinta ei tiettävästi ole poikinut
kielteistä julkisuutta kuten joskus aikaisemmin on käynyt. Kun
kansanedustuslaitos juhlii kansalaistapahtumin, on kulutkin helpompi hyväksyä.
Milloin merkkivuosipanostuksia voidaan pitää instituution
kannalta onnistuneina? Säännöllisen valtiopäivätoiminnan käynnistyminen
Suomessa vuonna 1863 sekä Eduskunnan kirjaston pitkäikäinen avoimuus – tai
ylipäätään avoimuus kaikille kansalaisille – eivät ennen merkkivuosia olleet
laajasti tunnettuja seikkoja. Asiaa tutkimatta on vaikeaa arvioida, miten hyvin
pääviestit on lopulta omaksuttu.
Tuoreessa muistissa ovat vielä yksikamarisen eduskunnan
satavuotisjuhlallisuudet 2007 sekä Porvoon valtiopäivien 200-vuotisjuhlinta
2009. Kansallisen parlamentti-instituutio näkökulmasta kyse oli edustuksellisen
instituution synnystä (1809), sen kokoontumisten muuttumisesta säännöllisiksi
sekä säätyvaltiopäivien reformista kansanvaltaisemmaksi eduskunnaksi. Seuraava
murrosvaihe, itsenäistyminen ja sisällissota, tarkoitti kansan ja sen
edustuslaitoksen kahtiajakautumista, kriisiä ja hidasta eheytymistä. Murrosten
kuvaamisen kautta instituutio hahmottaa kansanvallan vahvistumisen suurta
kertomusta, jonka halutaan kantavan pitkälle tulevaisuuteen.
Kun instituutio muistelee historiaansa, se ei välttämättä
tuota uutta tietoa. Kyse on pikemminkin jo tunnetun historian kokoamisesta ja
esittämisestä tarkoitukseen sopivalla tavalla. Poikkeuksiakin toki on, kuten
Eduskuntatutkimuksen keskuksen perustaminen kirjoittamaan ja julkaisemaan
12-osaista teossarjaa Suomen eduskunta 100 vuotta. Kun kyse on merkkivuoteen liittyvästä tilaustutkimuksesta, voi
aina kysyä, tavoitellaanko sittenkään kriittisesti instituutioon suhtautuvaa
lopputulosta. Merkkivuosien jälkeensä jättämä aineisto ei niinkään kerro uutta
siitä, mitä 150 vuotta sitten valtiopäivillä tai 100 vuotta sitten Eduskunnan
kirjastossa tapahtui, vaan pikemminkin siitä, mitä niistä vuonna 2013 haluttiin
muistaa.
Joni Krekola
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti